Четвер, 17.10.2019, 08:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Регіональний центр професійно-технічної освіти м. Зіньків
Меню сайту
Опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 140
Календар
«  Жовтень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Статистика

Естетичні властивості тканин. Роль кольору в одязі

Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
ПТУ № 25 м. Зіньків
 

 

                                                                                                                                                      Розглянуто на засіданні
Методичної комісії викладачів 
та майстрів швейного профілю
Протокол  № 3  від  10. 11. 2014
Голова методичної комісії
Корчан Ю.О.    

 

 


Методична розробка
"Методика й організація проведення уроку з матеріалознавства швейного виробництва
Тема уроку: "Естетичні властивості тканин. Роль кольору в одязі""

 
 
 

 

                                                                                                                                              Розробила викладач вищої категорії,
старший викладач, Т. П. Бут


 
Зіньків 2014р.

 


Укладач: Бут Т.П. - викладач матеріалознавства ПТУ №25 м. Зіньків Полтавська область

Рецензент:

 

Тема уроку:  "Естетичні властивості тканин.  Роль кольору в одязі"
Методична розробка - Зіньків 2013 р. - 33 с.
    
    

Розвиток художнього смаку у майбутніх швейників має велике значення. Одяг - це своєрідна форма естетичного самовираження. Останнім часом моделювання взяло на озброєння такі художні засоби вираження як експресія ліній і кольору, висока культура ритму, принцип декоративності, заснований на сполученні різномасштабних малюнків на тканині.
В методичній розробці розглядається проведення уроку з матеріалознавства, використання наочних посібників, та різних методів активізації розумової діяльності учнів.

 

 

 

Зміст

1. Вступ. Завдання по підготовці фахівців для швейної промисловості…………4
2. Значення кольору в одязі……………………………………………….…………6
3. План уроку:" Естетичні властивості тканин. Роль  кольору в одязі."………….8
4. Методика проведення різних елементів уроку………………………………....10
5. Висновки………………………………………………………………………….32
6. Список використаної літератури………………………………………………..33

 

Вступ

Реформи економічних структур та перехід до ринкових методів й форм господарювання у нашій країні вимагають підготовки кваліфікованих робітників з високими професійними знаннями, які можуть вільно орієнтуватися і приймати рішення в умовах ринку. Їх професійне становлення та діяльність відбуваються в умовах жорсткої конкуренції, тому рівень кваліфікації сучасного робітника повинен враховувати розвиток новітніх технологій виробництва, інформатизацію суспільства, а також можливість перекваліфікації та зміни спеціальності. Успішне вирішення цієї важливої педагогічної проблеми залежить від глибини і всебічності вивчення інтегративних процесів, які відбуваються в науці, мистецтві, техніці, виробництві, в соціальних та суспільних сферах життя. Освіта XXI століття передбачає фахову підготовку з урахуванням особливостей комплексів різнопредметних знань, що поєднують загальноосвітні та спеціальні знання. 
Однією   з   важливих   професійних   якостей   фахівців   швейної   промисловості  є професійна мобільність, (готовність і здатність робітника до швидкої зміни виконуваних виробничих завдань, робочих місць і спеціальностей у межах однієї професії чи галузі, здатність швидко освоювати нові спеціальності чи зміни в них, які виникають під впливом технічних   перетворень),   що   формується   значною   мірою   завдяки   ґрунтовним 
загальноосвітнім і загально технічним знанням, які дають можливість фахівцеві виходити за вузькі рамки спеціальності. Основним предметом праці в процесі виробництва одягу є текстильні матеріали. В результаті бурхливого розвитку виробництва штучних і синтетичних волокон асортимент нових видів швейних матеріалів безперервно поширюється. Створюються матеріали з новою структурою і властивостями, що суттєво впливає на зміни у технологічних процесах швейного виробництва, технічному переоснащенні операцій технологічної обробки виробів. Саме тому в процесі навчання майбутніх робітників швейної промисловості особливу увагу слід надавати вивченню властивостей текстильних матеріалів.  
Однією із основних спеціальних дисциплін, яка формує в учнів базові знання про будову, хімічний склад, властивості, асортимент і призначення основних матеріалів, що використовуються для пошиття одягу; класифікацію та властивості текстильних волокон, з яких виготовлені ці матеріали; допоміжні та прикладні матеріали, є матеріалознавство швейного виробництва (МШВ). Ці знання є необхідною умовою формування висококваліфікованого, конкурентоспроможного спеціаліста. Текстильні матеріали порівняно з матеріалами, що використовуються в інших галузях промисловості, мають особливі специфічні властивості: механічні, фізичні (гігієнічні), технологічні; виготовлення виробів з текстильних матеріалів вимагає від працівників спеціальних знань їхніх властивостей, а також уміння практично використовувати ці знання у технологічних процесах швейного виробництва. Фізико-механічні і фізико-хімічні властивості тканин, що випускає текстильна промисловість сьогодні, суттєво відрізняюся від властивостей тих тканин, з якими кравець-закрійник працював ще вчора; вони певним чином впливають на специфіку його праці. Це пояснюється вдосконаленням і подальшим розвитком текстильної промисловості, використанням в якості сировини для виготовлення тканин різноманітних хімічних матеріалів. 

 
2. Значення кольору в одязі

Розвиток художнього смаку у майбутніх швейників, набуває особливого значення в умовах виготовлення  одягу за індивідуальними    замовленнями.    Одяг - це своєрідна форма естетичного самовираження. Остання часом моделювання взяло на озброєння такі художні засоби вираження, як експресія лінії і кольору, висока культура ритму, принцип декоративності, заснований на, сполученні різномасштабних рисунків на тканині. Колір - особливий засіб вияву почуттів. Колір в костюмі має особливе значення, бо емоціональне сприйняття кольору, по-перше, допомагає людині підкреслити або скрити свої індивідуальні особливості, по-друге, за рахунок кольорових рішень в костюмі часто досягається його різновидності на основі невеликих конструктивних змін. Закони гармонії кольору перевіряються в одязі швидше, ніж де б то не було. Колір залежить не тільки від призначення костюма, але  від віку, статі. На колір костюма впливає фактура матеріалу, змінюючи колір, збагачують костюм емоційно, або навпаки, зменшують емоційне навантаження. Гармонічна співзвучність в костюмі залежить і від індивідуальної особливості людини. Колір костюму підбирають до кольору очей, шкіри, волосся, а також темпераменту - по принципу подібності або контрасту. Кольором виражають сезонність одягу. Влітку використовують 
яскраві кольори, більш звучні по колориту, а зимою - більш темні. Весняний колорит, як правило, легкий, відрізняється незвичною співдружністю кольорів. Осінні кольори костюма, як листя в природі, відрізняються більш багатим колоритом. В повсякденному одязі використовують переважно спокійні, пастельні кольори, а в вихідному костюмі можуть бути використані тканини різної фактури - від блискучих типу парчі до глибоких, як ніч, типу оксамитів з використанням золотих або срібних ниток. Традиційно вважають, що людина яка володіє естетичним смаком не одягне вироби яскравих, викликаючих тонів. Одягнута в костюм м’якого пастельного кольору, кольору осені, людина підсвідомо сприймається, як більш тактична витримана і успішна. Деколи не стільки покрій, скільки якість тканини, її фактура і колір привертають на себе увагу. Традиційно колір одягу поділять на чоловічий і жіночий. Цей розподіл склався не за одне століття. Перша книжка присвячена проблемі кольорів була написана в XV столітті і належала автору по імені Сіцілло. Цікаво відзначити, що запропонована Сіцілло кольорова ієрархія багато в чому актуальна і по сей день. Усі кольори здійснюють психофізичний і енергетичний вплив на людину. Цей вплив різний: теплі і холодні, активні і пасивні,  важкі і м’які, відступаючі і наступаючі, попереджувальні. Естетичний вплив кольору пов'язаний із передачею певних настроїв - урочистості, радості, смутку. Одяг, спроектований на подібних засадах, невимушено використовується сьогодні, повністю відповідає смакам, виду діяльності чи відпочинку замовника. 


 
3. План уроку з матеріалознавства

Тема: „Естетичні властивості тканин. Роль кольору в одязі”.
Тема програми: Властивості тканин. 
Тема уроку: Естетичні властивості тканин. Значення кольору в одязі. 
Мета уроку: Ознайомити учнів з колоритом, блиском, прозорістю, фактурою, туше тканин. 
       Виховна: Розвивати почуття прекрасного і сприяти формуванню естетичного смаку при виборі тканинн. 
        Розвиваюча: Розвиток в учнів відчуття кольору і співвідношення кольорів в тканині. 
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу. 
Матеріально-технічне забезпечення:  Плакат, „Види візерунків на тканинах”, картки-завдання 20 шт., зразки тканин, журнали "Ательє" №1 2013 р., журнали "Бурда" №1 2013 р. 
Міжпредметні зв’язки:

1. Технологія швейного виробництва - тема: «Технологія обробки окремих деталей і вузлів»; 
2. Конструювання - тема: №8 «Конструювання комірів»; 
3. Спец. малювання - тема:№5 «Малюнок складного натюрморту». 

 

Хід уроку

 I. Організаційна частина - 2 хв. 
      1. Перевірка наявності учнів на уроці.
      2. Перевірка підготовки учнів до уроку.
II. Повідомлення теми уроку і його навчальної мети - 1 хв. 
III. Актуалізація опорних знань учнів - 10 хв.       
        1. Які аспекти людина сприймає зором? 
        2. Коротка характеристика кольорів ( інформація учнів)? 
        3. Як оспівуються кольори в народних піснях, які найчастіше зустрічаються? 
IV. Осмислення і сприйняття нового матеріалу - 20 хв.  
        1. Одяг - це форма естетичного самовираження.
        2. Що таке колір тканини ?
              а) Теплі і холодні кольори;
              б) Хроматичні і ахроматичні;
              в) Тональність.
        3. Колорит - співвідношення всіх кольорів, які створюють забарвлення   
              тканин.
              а) Види візерунків залежно від змісту;
              б) Розкрій тканин з різними видами візерунків;
              в) Види забарвлення тканин ( сурові, напівбілі, вибілені, гладкофарбовані,  
             вибивні, строкатоткані, меланжеві, муліновані);
        4. Блиск - це властивість поверхні текстильних матеріалів дзеркально  
            відбивати світло.
        5. Прозорість - це здатність пропускати відбиті різними тілами промені.
        6. Фактура - загальний зовнішній вигляд тканини і готового виробу.
        7. Туше - це враження людини від дотику пальцями тканини.
        8. Тенденції моди на 2013 рік.
V. Закріплення матеріалу - 5 хв.
     Проводиться по індивідуальним карткам- завданням. Учні виконують 5 завдань по визначенню забарвлення тканини та виду візерунку,  залежно від змісту.
VI. Підведення підсумків уроку - 5 хв.
        1. Аналіз роботи учнів на уроці.
        2. Виставлення та мотивація оцінок.
VII. Домашнє завдання - 2 хв.
        1. Вивчити матеріал з підручника К.Р. Лазур "Швейне матеріалознавство" стор. 104-106.
       2. Підібрати зразки тканин різного забарвлення і прикріпити їх в зошит.

 

4. Методика проведення різних елементів уроку


    Урок розпочинається з проведення організаційної частини. Здійснюється взаємне вітання викладача з учнями. Викладач відмічає в журналі теоретичного навчання прізвища відсутніх а також виясняє  причину відсутності учнів. Перевіряє виконання домашнього завдання. Учням потрібно було вивчити тему: "Механічні властивості тканин а також підготувати коротку характеристику основних кольорів". Домашнє завдання учнями підготовлено і викладач налаштовує учнів на продуктивну роботу на уроці.
    На другому етапі уроку викладач оголошує учням тему і навчальну мету уроку. Викладач наголошує на тому, що тема дуже цікава і при її вивченні буде використана інформація підготовлена учнями. Майбутнім кравцям, закрійникам важливо мати естетичний смак і прищеплювати його своїм клієнтам. Викладач використовує плакат ( Мал. 1 ).

 

Мал. 1.

    На третьому етапі уроку викладач актуалізує опорні знання учнів і налаштовує їх на свідоме сприйняття нового матеріалу. Важливо щоб учні вміли правильно користуватися правилом співзвучності і поєднання кольорів відповідної вікової категорії людини і індивідуальної особистості кожної. Цей етап проходить у вигляді бесіди. Учням ставляться такі питання: 1. Які аспекти людина сприймає зором ? 2. Про що говорить колір ? 3. Як оспівуються кольори в народних піснях?
    З допомогою зору людина сприймає навколишній світ, колір, блиск, пропорції, товщину, зминальність, прозорість і ... 
    Сприйняття кольору має три виміри. Перш за все - це кольоровий тон який характеризується якістю кольору: червоний, зелений, фіолетовий тощо. Наступне, насиченість - відображає кількісний аспект кольору - від білого, насиченість якого дорівнює нулю, через густіші пастельні відтінки до повністю насиченого. І нарешті яскравість визначається амплітудою світлових хвиль, що відповідає сприйняттю більшої чи меншої інтенсивності світла.    
    Кожна людина реагує на певні кольори по-різному, залежно від темпераменту і стану здоров'я. Є кольори, яких ми інстинктивно уникаємо - вони нас дратують, викликають дискомфорт і неспокій. Інші кольори приємні для ока. Ми надаємо їм перевагу в одязі, прикрасах, в інтер'єрі. Психологи і психіатри на основі переваги (сприйняття) або любові до певного кольору визначають характер людини, її нахили, склад розуму, психіки. За допомогою 
кольору цілителі лікують тілесні і душевні хвороби людини. Вчені дають таку характеристику кольорам: ( Інформація учнів). 
           Білий колір. Люди, що люблять білий колір, легко впадають в екстаз, у них сильно озвинута уява, віра, релігійність. Вони надають перевагу спокою і миру. Такі люди - мрійники. 
Червоний колір. Любителі червоного кольору - це люди пристрасні, люблять керувати, верховодити, бути лідерами. Вони всього досягають, якщо їм не зашкодять амбіції. Це колір  пристрасті, він зміцнює пам'ять, Додає бадьорості та енергійності, підвищує силу м'язів, збуджує нервову систему, стимулює відчуття, викликає ілюзію тепла. Це колір бунту і змін. Червоний колір збуджує, а тому імпонує глядачеві. Тому одяг королів, кардиналів і оборка тог римських сенаторів були червоними. Але пурпуровий є ще більш вражаючим і одночасно стимулюючим. Цей колір можна охарактеризувати як розкішний. Тому сьогодні завіса та крісла у театрі є червоними. З цієї ж причини у червоний колір фарбують предмети, що вказують на небезпеку (червоний світлофор, протипожежне спорядження).             
Жовтий колір надихає на філософські роздуми, збуджує інтелект, творчу уяву. "Жовті люди" активні, працьовиті, тактовні. Жінки із переважаючим жовтим сприйняттям надають перевагу професійній діяльності, а не сімейним обов'язкам. Цей колір символізує владу. Жовтий колір - легкий, сяючий, збуджуючий, а тому зігріваючий. Гете: "Із практики відомо, що жовтий справляє тепле, приємне враження. Цей ефект теплоти найкраще виявляється, коли дивишься на природу через жовте скло, особливо у похмурі зимові дні. Очі радіють, серце переповнює тріумф, душа співає, здається, що нас обвіює справжнє тепло". Жовтий колір впливає на кожного радісно, легко, все проникаюче. Він має звільнюючий вплив. Тому і відповідає відчуттю власної гідності, свободи і саморозвитку. 
          Зелений колір підсилює інтуїцію, нормалізує серцеву діяльність і обмін речовин, концентрує думку. Світло-зелена барва освіжає, розслаблює, знімає нервове напруження, нейтралізує агресію. Люди з переважно зеленим сприйняттям випромінюють любов й отримують її. Вони мають прекрасний контакт з природою, є добрими, емоційними слухачами, люблять музику й дуже сентиментальні. Люди, які надають перевагу зеленому кольору, намагаються, завдяки твердості, здобути манеру впевнено триматись. Вони прагнуть самовпевненості. Різноманітні відтінки зеленого кольору показують різне ставлення до самого себе. Колір зеленої сосни, який наближається до голубого, відповідає відчуттю внутрішньої стабільності, постійності, послідовності, самоствердження і самовпевненості. Той, хто відчуває себе впевнено, наділений добре розвиненим почуттям власної гідності. 
Синій колір впливає заспокійливо. Людям розумової праці легко працювати в приміщеннях з синьою лампою чи синіми шторами на вікнах. Підсилює інтелект. Синій колір відображає фізіологічну і психічну потребу у спокої. Це типово небесний колір. Він розвиває елемент спокою. Наближаючись до чорного, він набуває відтінку смутку  
Голубий колір означає безтурботну веселість, безтурботність, стимулює розумову діяльність. 
Рожевий колір забезпечує здоровий сон, сприяє м'язовому розслабленню, заспокоює нервову систему.  
         Оранжевий (помаранчевий) колір забезпечує гармонійність людини з оточуючим середовищем, впливає омолоджуюче,  збуджує апетит, сприяє 
оптимістичному настрою. Цей колір стимулює дихальну та травну системи, регулює рівень кальцію в крові. 
Фіолетовий колір підсилює духовність, творчість, заспокійливо впливає на нервову систему, підвищує м'язовий тонус. Народи з великою культурою, як правило, відкидають фіолетовий колір. 
Чорний колір символізує таємницю, бурхливу пристрасть. Це конденсат тепла й енергії. Відомо, що чорний впливає на будь-яку людину, незалежно від віку і культурного рівня, збуджуюче, стимулююче, активізуюче. Цей колір виражає життєву силу і самовпевненість. 
Сірий - це нейтральний ахроматичний колір. Хто надає перевагу темно-сірому кольору, тому властива підвищена чутливість. Для цього важливо досягти постійного, гармонійного стану рівноваги, який дає задоволення і здійснення бажань. Сірий (як чорний чи білий) підвищує інтенсивність і підсилює дію будь-якого хроматичного кольору. 
З кольором людина зустрічається не тільки в костюмі, але колір оспівується в піснях, літературних творах. Багатьом з нас відомі такі пісні: 
«Два кольори»; 
«Ой у лузі червона калина»; 
«Чорнобривці»; 
«Ой у вишневому садочку»; 
«Чорні очка, як терен»; 
«Зеленеє жито зелене»; 
«Червоні маки» 
    Самим важливим етапом уроку є осмислення і сприйняття нового матеріалу. Естетичний вигляд костюму і його привабливість залежить від кольору, колориту, блиску фактури і туше. Колір тканини - це зорове відчуття світла певного спектрального складу. З метою активізації учнів на уроці викладач ставить такі питання:

1. Які кольори відносяться до основних спектральних?

2. Які кольори називають теплими?  

3. Які кольори називають холодними?

4. Який колір вважається нейтральним?

5. Тканини яких кольорів доцільно використовувати в районах з спекотним кліматом?

Колір тканини залежить від здатності відбивати або поглинати світлові промені. Біла тканина відбиває всі промені які падають на неї, а чорна поглинає. Часткове відбивання всіх променів від тканини дає сірий колір.  Тканини які повністю відбивають або поглинають світлові промені забезпечують відчуття ахроматичного кольору ( білого та чорного). Якщо тканина вибірково відбиває світлові промені виникає відчуття хроматичного ( всі кольори окрім ахроматичних). Хроматичним кольорам властива світлість тональність, яскравість, насиченість. Ахроматичним тільки світлість. Наприклад білизняні тканини виробляють різного ступеня світлості. Тональність це різні відтінки які розміщені між сусідніми кольорами спектра. Викладач демонструє зразки текстильних матеріалів різної тональності, які розміщені між голубим і синім кольором. 

Мал. 2

Насиченість кольору властива кольорам спектра: що далі хроматичні кольори розміщені від спектральних тим менш вони насичені.

Співвідношення всіх кольорів які створюють забарвлення тканини - це колорит. Учні відповідають на питання викладача: А від чого залежить колорит? Одним з факторів є зміст візерунків на тканинах. Викладач використовує плакат "Види візерунків на тканинах" (Мал.3).

Мал. 3.

1 2





Наш контакт:


Пошук
















Конструктор сайтів - uCoz